Pēdējā mēneša laikā novērotās straujās dzīvesveida izmaiņas nevarēja neatstāt būtisku iespaidu uz mediju patēriņa paradumiem, tai skaitā žurnālu lasīšanu. Lai izprastu žurnālu lasīšanas dinamiku un prognozētu tās attīstību nākotnē, jāsaprot, ka žurnāls pie lasītāja nonāk pa trīs galvenajiem ceļiem – abonēšanas, mazumtirdzniecības un bezmaksas.
Abonēšana ir ierastākais veids, kā lasītāji izvēlas saņemt savu iecienīto žurnālu. Lielākoties tā tiek veikta gadu uz priekšu, tādēļ Covid-19 izraisītā krīze abonēšanas rādītājus nav ietekmējusi. Ir pat novērojamas pozitīvas abonētāju skaita pieauguma tendences atsevišķiem žurnāliem.
Atšķirīga situācija ir mazumtirdzniecībā. Žurnālu pirkšana veikalos un kioskos ir samazinājusies. Vislielākais samazinājums ir lidostā – pirmskrīzes periodā setiņos žurnālu tirdzniecības punktos lidostas teritorijā kopumā tika realizēts līdz 10% no kopējās žurnāla tirāžas. Nedaudz labāka, bet tomēr ar ļoti būtisku kritumu, ir situācija dzelzceļa stacijā un autoostā – arī šeit izvietotajos kioskos ir kritums. Vēl zināms kritums ir arī lielveikalos, galvenokārt, Rīgā, kur pircēju plūsma ir kļuvusi retāka. Ārpus Rīgas kritums praktiski nav novērojams, drīzāk otrādi. Tam ir arī izskaidrojums – daudzi rīdzinieki ir pārcēlušies uz dzīvi laukos šajā periodā, līdzīgi, kā tas notiek katru vasaru. Kopējais kritums mazumtirdzniecībā mēneša un divmēnešu žurnāliem marta otrajā pusē un aprīļa pirmajā pusē, salīdzinot ar tādu pašu laika periodu pērn, ir 10-20%. Lielāks tas ir žurnāliem, kuriem tradicionāli ir lielāks pircēju īpatsvars Rīgā.
Visbeidzot, dažādi bezmaksas veidi, kā lasītāji lasa žurnālus, ir cietuši visvairāk. Bibliotēkas, frizētavas, auto apkopes stacijas un citas uzgaidāmās telpas – tās visas lielākoties ir slēgtas un žurnālu lasīšana tajās praktiski nenotiek.
Līdz ar to varam aptuveni lēst, ka žurnālu lasīšanas apjoms pēdējā mēneša laikā ir krities par aptuveni 10 %. Tiesa, pēc jaunākajiem kases datiem, tendence ir apstājusies.
No otras puses, cilvēkiem, kuriem ir daudz vairāk brīva laika, ir arī daudz vairāk iespēju pievērsties pilnvērtīgākai žurnālu lasīšanai. Ja agrāk bija reizes, kad svaigs, pēc tipogrāfijas krāsas vēl smaržojošs žurnāls varēja nonākt pa taisno plauktā mūžīgās aizņemtības un nerimtā dzīves skrējiena dēļ, tad šobrīd daudziem ir radusies unikāla iespēja apstāties, padomāt un pārdomāt, pameklēt atbildes uz sen samilzušiem jautājumiem un pasmelties iedvesmu no dažiem interesantiem piemēriem. Un kas gan var būt labāks ceļabiedrs šajos patiesības un atklāsmes meklējumos, ja ne labs žurnāls?
Žurnāls ir ideāls medijs tieši tai auditorijas daļai, kas vēlas dzīvot harmonijā, attīstīt sevī gan padziļinātās zināšanas visdažādākajās sfērās, gan sekot aktualitātēm kultūras, zinātnes, mākslas jomās, gan veidot pilnvērtīgas attiecības ar sev tuvākajiem. Tāpēc šis ir laiks, kad daudzi no mums atklās sev žurnālu lasīšanu no jauna un, cerams, nepazaudēs to dzīves ritenim atsākot griezties tad, kad pandēmija būs apturēta.